"Яким б сумним і темним не було те, що бачимо. Темрява ночі минає і знову проміння сонця зʼявляється з-за обрію. І хоч проміння ще не видно, але я вже у вдячності за те, що от от" - Павло Дідула.
19.05.2025
Time to read: 16 minutes
Поспілкувалися з Павлом Дідулою про його творчий шлях, мистецькі прояви, про пластування та цінності сімʼї, що супроводжують та допомагають на життєвому шляху
Павло Дідула - пластун, випускник УКУ, митець, відеограф. Зараз знаходиться на службі на Донецькому напрямку. Мали можливість провести невеличке інтерв'ю з Павлом та розпитати про його творчу сім'ю, пластування, про життєвий шлях та досвід.
Мене віддали в Пласт батьки у 7 років разом з братом. Це трапилося частково за ініціативи митрополита Бориса Ґудзяка, який зараз є президентом Українського Католицького університету. Тоді він був одним з тих, хто всяко сприяв тому, щоб Пласт відновлювався в Україні. Тож він зробив такий майданчик для Пласту в новозаснованій Львівській богословській академії, яка потім стала Католицьким університетом (УКУ). Мій батько працював там у цей час, тож віддав у Пласт мене з братом Юрком.
Ось так, сам того не обираючи, я став плодом Пласту. Пласт точно змінив мене на краще. Через середовище, через гру, через добрий змаг. І зараз я, до речі, теж частково у середовищі пластунів на Донецькому напрямку. І навіть більше - поруч, хоч і в інших бригадах, біля мене два моїх пластових виховники - новацький та юнацький. Вони, до речі, ще між собою не знайомі.
Пласт вдало спрямував мій юнацький запал і подарував багато радісних моментів – чару Пласту. Юнацькі, новацькі табори, мандри. Усе найкраще, що може запропонувати юність, то я пережив в Пласті: перша закоханість і, зрештою, друга теж. Ну і перші якісь успіхи в пластових таборах.
Я пам'ятаю, як я став першуном табору, який називався Чорний ліс. Це пов'язано з легендами УПА «Чорний ліс». А зараз я є в 15 бригаді «Чорний ліс». Це дуже цікаве співпадіння також.
Не тільки Пласт на мене вплинув, бо я мав радість народитися в сім'ї, яка мала що передати. Та звичайно, що Пласт — це великий скарб, за який я вдячний, що таке трапилося зі мною. І досі трапляється, тому що немає колишніх пластунів.
Усій нашій сімʼї властива соціальна громадська активність. Ми всі в цьому корінимося. Наші предки були прикладом такого. Дідусь був одним з співзасновників Товариства Лева, бабуся теж була активною в боротьбі за права підпільної Церкви та української мови. Принципово не вступила у комуністичну партію. У нас якось так, що кожен був долучений до якогось соціального проєкту.
Батьки були в Товаристві Лева, а Товариство Лева вважається першою громадською організацією після розвалу Радянського Союзу. Мій брат є засновником волонтерського руху «Будуємо Україну разом». Сестри на різних рівнях залучені до різних рухів та акцій, обміну студентами з різних регіонів. У кожного є якась історія виховницької діяльності в Пласті і акцій в Пласті.
Були такі акції обміну як «Різдво разом», «Великдень разом». Я до цього долучався переважно як відеограф. Вони створювали точки дотику людей з різних регіонів України. Для того, щоб люди між собою зналися, щоб не було цієї прірви між Сходом і Заходом. Що, зрештою, було дуже важливим і добре було б, якби воно було до Революції Гідності, до Помаранчевої революції. Бо в цей час через брак комунікації була досить серйозна тріщина між Сходом і Заходом України. Це були ініціативи УКУ, до яких мій батько був активно долучений. А потім ми всі потрошки долучалися і перебирали цю ініціативу.
Сестри, Ганнуся і Марта, їздили на рік на місії, з організацією «Дім серця» – у Південну Америку. Тобто це теж таке соціальне служіння.
Батьки дуже все підтримували і, звичайно, що наша діяльність – це теж плід батьківської і маминої підтримки, і любові.
Якраз Пласт дуже ініціював це і дав можливість творчо проявлятися. Тому що в нас було багато творчого, що можна було реалізовувати: оформлення таборів, складання пісень.
Перші фільми, які я пробував знімати, це все було на пластових таборах. Ідея Пласту якраз у тому, щоб давати молоді спробувати себе у різних речах. Я там себе спробував у всьому. Від військового пластування до мистецького, спортивного. І все мені вдавалося, і я від цього радів. Тому такий творчий, активний спосіб життя, він став способом мого життя. Я так рефлексую світ, я так відповідаю на нього.
Тому якщо я переживаю глибші емоції, це може вилитися у різній творчості, яка в цей час допомагає мені пережити цей досвід якісніше. Наприклад, закоханості – переважно виливалися в музику. Великий спектр емоцій розмальовував фарбами. І те, і інше часто переживав у текстах.
Кіно та зйомки - це вже інша тема, бо це більш професійний напрямок і, водночас, постійний пошук.
Те, на чому зосередився найбільше – художній репортаж. З цього я жив до війни, і те, зрештою, до чого я трішечки дотичний навіть і тут.
Мабуть, через те, що я походжу з родини художників, я завжди був неподалік мольберту і пензликів. У дитинстві вчився в школі Олекси Новаківського і на мене покладали надії як на художника. Те, що я не пішов вчитися у мистецький заклад було неочікувано для родини. І, зрештою, для мене людина – це створіння, яка робить щось неочікуване. Тож тоді я так і зробив.
То був мій шлях особистого пошуку. І я подумав, що треба розширити свій світогляд. Бо перш ніж щось робити, треба стати людиною, я так подумав. Я думав, що шлях, який пропонує УКУ, мені в цьому допоможе. І, зрештою, допоміг, хоча я досі на цьому шляху.
А бути людиною – це теж творчо відгукуватися на речі. Тому ці речі, які ви питаєте, це теж моя спроба бути творцем.
Також я навчався на управлінні неприбутковими організаціями на магістратурі. І в Карпенка-Карого в Києві на режисурі художнього кіно. Хоча там я не закінчив цю програму.
Це такий спосіб осмислення світу і мого місця у ньому – через музику, через малювання, хоча я це називаю писанням. Моя творчість на платівках – це переважно якісь роздуми, втиснуті в простий символізм. Тому дуже важко сказати, що я малюю ці платівки, це радше короткий підсумок фарбами моїх роздумів.
Наприклад, серія, яка експонується у приміщенні львівської Станиці, це частина великої серії “пам'ять і вдячность”. Ця серія - спогад про тих, хто віддав життя у бою з російським окупантом. Це частина виставки, яка була в Католицькому університеті. Я там частинку роздав, а іншу частинку спонтанно вирішив занести в Станицю. Бачите, а воно аж до інтерв'ю дійшло :)
Чому взагалі платівки? Для мене це не було чимось таким принциповим і не є. Я просто любив створювати з нічого щось. Тобто щось, що хтось вважає сміттям, мені цікаво було, а чи можна з цього зробити щось красиве. По суті, ідея робити світ красивішим, – Пластун любить красу і дбає про неї [13-та точка пластового закону].
Якось я йшов площею Федорова і там зустрів одного безхатька. Уже пізніше дізнався його ім'я - Томаш Орбеллі. Він колись був архітектором, відомим в Грузії. Один з проєктантів міста Батумі. Якось він опинився у Львові і через труднощі та алкогольну залежність став безхатьком. Останні роки свого життя він малював на різному смітті, продавав це і за це жив. Зрештою, я дізнався про те, що однієї зими він помер просто на вулиці. Замерз неподалік Порохової Вежі.
Він в якомусь сенсі став моїм вчителем, бо подарував мені розуміння, що для творчості потрібна лише творчість. Малювати можна на всьому. Якось він знайшов платівку, розмалював її і подарував мені.
Коли він помер, то у пам'ять про нього я продовжую цей подарунок. Зрештою я побачив, що це цікава основа. Її, по-перше, можна всюди брати, вона легко кріпиться. По друге, мені дуже подобається чорне тло. Народження чогось із темряви, з нічого. Контрастність кольорів на чорному фоні. Також, тоді якраз почалася війна 2014 р., тож чорне тло набуло і іншого сенсу. З того часу війна завжди є чорним тлом моєї творчості. У платівках - це дуже наочно. Також це частина декомунізації, тому що ці платівки переважно радянське якесь сміття. Тому для мене це вийшов такий комплекс різних шарів того, чому так.
З плином часу можна говорити про різні платівкові техніки, які народилися за ці 10 років експериментів та сенси, які я вкладаю у це. Різні шари, нанесення та стирання цих шарів і тд. Про філософські сенси цього можна довго говорити.
Якщо коротко - то я створюю платівки переважно серіями до 10 штук. Інколи просто з'являється якась ідея і я її пишу лише в одному екземплярі. Остання найбільша серія, з початку великої війни – Тризуб святого Володимира, перші екземпляри з якої теж є на Станиці. Ідея цієї серії - пригадувати про коріння нашої державності: “988 р. - ось де, як на мене, корениться українська державність”. Власне цей Тризуб святого Володимира був ще в цих часах і зараз залишається нашим гербом. Тому ця серія була спрямована як подяка для тих, хто долучається до боротьби: іноземців і українців воїнів, і ця серія найбільша з усіх.
Гадаю, що зараз є створено приблизно 700 платівок. Багато десь по світу гуляють - на аукціонах, як подарунки, як прикраси українських просторів. Цю серію я шматочками створюю до сих пір. Це все тризуби, але немає однакових.
Друга за кількістю серія – “пам'ять і вдячність”. Це якраз імена тих, хто віддав своє життя у боротьбі. У мене виставки тривають один день, тому що переважно це аукціони, які одразу розпродую або роздаровую.
Моя перша виставка – серія “бути з босим”. Це був аукціон, я збирав кошти на лікування хворої ноги духовного наставника руху “вільний простір” о. Олександра Чумакова. Це було за 3 дні до початку повномасштабної війни, і це була моя перша платівкова виставка.
Також платівки увійшли в естетику “вільного простору”. Це громадський проєкт, до якого я активно дотичний, - альтернативні студентські гуртожитки. Співоселі для небайдужої проактивної молоді. Чомусь платівки найбільше асоціюються з вільними просторами. Мабуть, тому, що платівки увійшли в моє життя паралельно з “вільним простором” і багато їх я залишив саме на стінах осередків ВП. Я в такий спосіб комунікував сенси із спільнотами. Моя своєрідна форма діалогу із рухом. У кожному просторі є платівки. До речі, не лише мої. Писати платівки стало звичаєм на декотрих із просторів. Можна порівняти із писанням писанок.
Тут, у моєму військовому розташуванні, теж є стіна з платівками. Наш з побратимами невеличний куточок затишку. І мені цікаво створювати такі куточки. Мені здається, що певний затишок він змінює і стосунок між людьми, а це ключова річ, про яку місія платівок також. Вони або про щось пригадують, або до чогось ведуть. Це як певний текст, якесь слово. Я б сказав, що за кожною платівкою стоїть певне слово, певна теза, яка покликана закорінити людину в чомусь важливому, допомогти знайти себе в цьому світі.
Тому в залежності від того, як я рефлексую світ, такі тези я і говорю. Тоді це відгукується у платівках. Або це якесь особисте пережиття. Зараз найгучніше звучить, звичайно, теза про важливість української державності для всього світу. І це платівка Тризуб Святого Володимира.
Мені здається, що певний затишок він змінює і стосунок між людьми, а це ключова річ, про яку місія платівок також.
Я б хотів, щоб мої роботи були відбитком часу. Чи то репортажі, чи інтерв'ю, щоб вони розповідали про історію, яку переживаємо зараз. Найбільша робота – це фільм «Бути разом», фільм про дружбу в часі початку повномасштабної війни. Про Дмитра Пащука, Артема Димида та інших. Це якраз про тих хлопців, які у фільмі, я залишив і платівковий відбиток на стіні станиці.
Одним з обов'язків пластуна, які він промовляє під час Пластової присяги – є вірність Богу і Україні. Я думаю, що це і є ці стовпи. Стовпи ідентичності і надії.
У цьому напрямку можна багато питань ставити і знаходити багато відповідей. Або не знаходити. Радше друге. Тоді залишається лиш надія. Нічого страшного. На те вона і є надія.
А Україна – це великий подарунок, який потрібно мати мужність і силу прийняти. Гадаю, цей подарунок можна взяти лише силою. Що, власне, ми і робимо.
Тому я думаю, що так важко воно і відбувається. До цього подарунку українській нації потрібно дозріти, дорости. Пласт це робить. Готує до прийняття цього неймовірного подарунку - України. Відкриває очі на те, що очима не побачити. І я вдячний, що мої заспані очі хоч трішки привідкрились завдяки Пластовій грі.
Щодо будення, поза роботою, тут - то я люблю часом щось готувати, читати, бігати берегом річки. Усе це стає молитвою, коли зроблене із вдячністю. Коли часу більше - стараюся брати інтерв'ю у тих, хто віддає своє життя Україні сьогодні, особливо у тих, хто побачив межу життя і смерті на нулі. У цьому знаходжу найбільше сенсу. Знаходжу радість у багатьох дрібних речах. Навіть якось слухав музику і собі сам вирішив потанцювати в кімнаті ввечері. Можна у всяких речах знаходити це джерело і підтримку.
Життя, воно багатогранне. Сенси і радість можна віднайти там, де раніше не помічав. У маленьких, простих речах, роздумах. Для мене часто це усвідомлення вдячності за щось, чого могло і не бути. А могло не бути всього. Але є.
Тому я б підсумував, що вдячність - це найадекватніше джерело радості, бо це відношення є найвідповіднішим станом свідомості щодо того, що є. Яким б сумним і темним не було те, що бачимо. Темрява ночі минає і знову проміння сонця зʼявляється з-за обрію. І хоч проміння ще не видно але я вже у вдячності за те, що от от.