тренінгово-методичний центр Пласт

Центр розвитку виховництва: його місія і цілі

10.12.2018

(любі читачі, в цій статті ми намагаємось роз’яснити місію, мету та цілі центру розвитку виховництва, створеного в осередку Пласту  у Львові влітку 2018 року. Якщо маєте додаткові питання та зауваження, пишіть нам на coaching.plast.lviv@gmail.com. Ми спробуємо відповісти на кожне питання, а також матимемо розуміння, які теми варто висвітлювати в наступних текстах) 

106 років існує пластова метода виховання, фундаментальною складовою якої є волонтерство. Після найбільш романтичного періоду пластування, а це юнакування у віці 12-18 років, пластуни обирають для себе спеціалізацію і завдання, якими би хотіли бути корисними в Пласті.

Відповідальність, ініціативність, вміння працювати на результат, які поступово виховувались в юнацтві, тепер необхідні для того, щоб взяти під своє керівництво одну (або декілька одразу) з пластових ділянок: чи то виховництво, чи зв’язківство в курені, чи робота в адміністративному апараті. На цьому етапі важливо розуміти важливість своєї волонтерської діяльності і що корисного вона тобі дає. Особливо, це актуально в період, коли долаються важливі життєві віхи – поступлення у ВНЗ, пошук роботи, створення сім’ї. Ну і теперішній світ пропонує молодим людям багато можливостей: подорожі, навчальні програми, програми обміну, безліч інших організацій, навчальних курсів, які борються за увагу молоді. В цьому вирі подій, Пласту, як скаутській організації, важливо залишатись актуальною і потрібною.

Сьогодні в станиці Львів є понад 110 виховників. Це в рази більше, ніж їх було ще 5, а тим більше 10, років тому (для порівняння в 2010 році осередок Пласту у Львові налічував 817 осіб та 40 виховників). Не варто пояснювати, що вони виконують титанічну роботу, інвестуючи свій час та ресурси у Пласт. На їхні плечі лягає організація щотижневих сходин, свій час літнього відпочинку вони віддають на проведення таборів, виховники є посередниками між батьками та Пластом загалом. В кінцевому випадку виховницький процес є комлексом відповідальних обов’язків та справ в порядку денному 20-річного пластуна чи пластунки.

Читайте також про перший Форум батьків

Це, водночас, неабиякий досвід і вміння здобуті в юності. Знайти підхід до 10-12 дітей, стати їхнім супергероєм, навчитись організовувати їх та батьків навколо себе і так, щоб все пішло по плану, дозволяє впевненіше себе почувати в позапластовому житті. Бачити не проблеми, а задачі і бути готовим їх вирішувати.

З іншого боку, ті самі виклики життя поза Пластом, стають бар’єром для виховника. Необхідність готуватись до зовнішнього незалежного оцінювання, пошук роботи, подекуди тиск батьків, що Пласт вже не такий потрібний (часто найбільше зацікавлення пластуванням триває до 16 років) і пора зайнятись “своїм життям” зміщують виховництво, як волонтерство, в списку пріоритетів.

Також змінюється світ навколо і пропонує молоді нові можливість: подорожі, ґранти, навчання в рамках різних програм по всьому світу. Пласт не завжди готовий конкурувати з організаціями, які можуть запропонувати студентам.

Читайте також: виховники, мотивація і дорослі пластуни: чим займатиметься СПР найближчий рік

Згідно з даними центр розвитку виховництва, понад 60% виховників в осередку Пласту у Львові – це виховники першого і другого року. До третього року практично “не доходять”. Четвертий-п’ятий рік виховництва – це ексклюзив.

Всі ці речі в сукупності призводять до того, що основний відтік пластунів відбувається у віці 14-16 років.

Що таке центр розвитку виховництва

Історично, саме Пласт у Львові стикається з необхідністю відповідати таким викликами через велику кількість пластунів в місті і постійне розширення осередку. Мотивація виховників, послідовність передачі обов’язків, слідування пластовій методі, адаптація до сучасних умов неодноразово обговорювались в пластовій спільноті. Тому Станична старшина свого часу прийняла рішення створити Центр розвитку виховництва (ЦРВ).

тренінгово-методичний центр Пласт

ЦРВ є дорадчим органом: він не приймає рішень, а надає рекомендацію зв’язковим/гніздовим та виховним булавам про раціональність здійснення виховницької діяльності, про потребу введення змін в роботі з кадрою виховників в гніздах та куренях, допомагає розробити стратегію розвитку куреня чи гнізда.

Місія ЦРВ: це “старша сестра” або “старший брат” виховників та зв’язкових, до яких можна прийти за порадою та проханням про допомогу. ЦРВ – не суддя, який виносить вердикт, а друг, який має час досліджувати і радити як працювати з різними виховниками і як їх надихати працювати на волонтерство, як працювати з дітьми різного віку та їхніми батьками.

Читайте також: куди подіти свої бали з картки лояльності Fishka

На сьогодні центр розвитку виховництва провів тестування 86-ти виховників та зв’язкових. Вивчає досвід успішних куренів для того, щоб поширити його поміж інших та визначає основні слабкі місця.

Ми спробувати вмістити діяльність Центр розвитку виховництва в абревіатуру МЕТА:

Мотивація. Успіх будь-якої роботи залежить від натхнення самого виконавця. У волонтерстві ця складова особливо вразлива. Тому утримання мотивації виховника на рівні – одне з найважливіших завдань ЦРВ. Важливо, щоб завзяття з яким пластуни беруться за ділянки у віці 18+ не спадало. Для цього ЦРВ сформує систему зірковості, окремо для куреня, для виховника і для зв’язкового. Методисти Центру також виконуватимуть роль, так званого, телефону довіри, щоб виховники мали можливість обговорити проблеми зі спеціалістами Центру.

Еволюція. Передбачає особистісний розвиток виховника. Досвід виховництва, навики і знання зв’язкового повинні бути актуальними поза Пластом. Усі вишколи і дошколи будуть актуалізовані до теперішніх потреб зовнішнього світу.

Тренінг. Дещо перегукується з попереднім пунктом. Вишколи не обмежуватимуться лише пластовою тематикою, але й даватимуть можливість волонтерам вчитись проектному менеджменту, ораторству, тайм-менеджменту та іншим корисним сьогодні справам. Доступ до таких лекцій і майстер-класів на різну тематику буде додатковою мотивацією для пластунів.

Адаптація. Пластова метода, яка функціонує 106 років, при такій великій кількості виховників, потребує певної корекції до сучасних умов. Знову ж таки, згідно аналізу ЦРВ, криза виховництва припадає на період, коли закінчуються, так звані, прописані сходини: історія Пласту, вмілості (табірництво, піонірка тощо), спортивні завдання і т.д. Коли настає період занурити юнака/юначку в соціальне життя, мотивувати не боятися брати ініціативу, продумати проект – то часом виховник не знає, як це і не може цього передати своєму гуртку. Завданням центру розвитку виховництва буде адаптація зокрема третьої проби, проектів і уніфікація процесу виховництва у розробленій методичці. Така структуризація стане допомогою волонтерам у виховництві і дозволить уникнути “вигорання” виховників.

Усі впровадження спрямовані, щоб: отримати хороший емоційний і мотиваційний стан виховника, вдосконалити передачу обов’язків серед волонтерів (чи виховників, чи зв’язкових чи в адмінапараті) і донести потрібність та актуальність праці виховника.

Олена Нагірна (керівниця центр розвитку виховництва): “Якщо взяти чотири функції менеджменту: планування, організація, мотивація і контроль, то в Пласті з плануванням все добре. Розплановані всі заходи, кому і де потрібно бути і що з тим робити. З організацією теж ок: все поділено по куренях, гуртках, по булавах на різних рівнях, чи то національний чи локальний. З контролем все добре: є система точкування, система переходу з уладу в улад, здобування ступенів тощо. А ось мотивація в цьому всьому загалом слабо прослідковується. Не так йдеться про уникнення “вигорання” пластунів, як про втримання тих позитивних емоцій, з якими людина приходить до Пласту. Це основна місія Центр розвитку виховництва”.

 

Матвій Дух (екс-голова осередку Пласту у Львові, методист центру розвитку виховництва): “Наша мета – не так покращити статистику, як емоційний стан, який вже, як наслідок, потягне статистику. Є ті, хто потребує нашої підтримки і говорять про це. Виховники, виховниці розуміють, що такий інструмент як ЦРВ потрібний, щоб допомогти зрозуміти пластову методу, структуру, як і що працює. Центр розвитку виховництва і є тим початком. Це внутрішній інструмент, який підтримує, надихає, допомагає розібратись в ситуації”.

Пласт Львів

Напишіть нам